Saturday, December 08, 2012

The scariest moment ever..


Dh lama x memblog, suddenly mai menyinggah dgn story bout moment paling scary dlm hidup aku..bukan aku sorg, but most mother in the world I guess. Moment di mana berpuluh urat saraf terputus, moment melahirkan seorang yang bergelar ‘manusia’ ke dunia ini…
November 2011 lepas balik dari kenduri cik pidah kat pasir gudang mcm xpercya ja, I was confirmed pregnant thru pregnancy test kit jer after 2 tries, 1st try salah teknik yer excited terlebih p test mlm lepas balik pekena apa ntah kuar dinner  ngn hub mlm tu..hub ckp “xpayah la test dlu, sok pagi jer” but as usual la aku yg ketaq lebih ni mesti excited nk tau sbb period dah lewat 1month plus masa tu…aleh kuaq result 1 thick line, 1 lagi kabur2..hehhe..after 2 or 3 week try lagi sekali, baru betoi teknik test using 1st urine in the mornig daa,then  dapt la 2 thick line..confirm dah nie,alhamdulilah syukur sy boleh mgandung yer..hehhehe..perasaan msa tu happy+takut..happy sbb nk jdi mama(ank saye dalam perut sy ni).takut sbb xleh imagine cm ner la nk beranak nnti.cm scary jer..ya Allah hai..
Sepanjang pregnancy period from the beginning sampai la nak masuk 9 bulan, alhamdullilah sgt sbb mmg aku xalah langsung..kalu pn.pidah muntah xhengat, lost appetite..aku ni relax ja..makan mcm2, xdak yg aku xmkn…teringin ja buat..masak…xreti masak p beli or hub belikan..hahha..makan sungguh sampai berat bdn toksah katalah mencanak2..badan dah bagai belon yang dipam2..huhuhu..tp xpa lah  sbb baby in mama’s  tummy is doing fine, alhamdulilah.9bulan yang sgt indah.merasai baby aku bergerak2 dalam perut.sgt membahagiakan...sampai la bl tiba masa nk mintak maternity leave awai baru kantoi air ketuban kurang below than it supposed to be..below than 8..coincidently Allah Taala nk bgtau sama kot,msa tu mmg risau+takut..risau the condition might put my baby in danger, but at the same time feel scared to face the moment to labour..tersangat2 lah takut hari2 call mak tnya mcm2 mana situasi tanda2 nk bersalin, apa kena buat and so on..almaklumlah 1st timer,tetambah kengkawan kat sek hari2 story pasai pengalaman bersalin depa buat aku lagi takut n x bersedia nk bersalin, pdhal masa tu dah masuk week 39..but cerita2 depa tu bleh jugak bukak mata aku untuk tahu hakikat n gambaran situasi getir melahirkan…
Dalam hati cuma mintak Allah Taala permudahkan urusanku n tak putus baca suruh Maryam mohon agar diberikan syafaat..
Masa yang mendebarkan tiba..nk bersalin dah ka aku nie?MO kat KK19 soh aku admit Serdang Hosp due to AFI low, baby dah term and suppose dah “ boleh dikeluarkan”.alahai Doc mcm ko la plak Tuhan..pegi jugak ngn hub, no choice sbb dok umah pun risau jugak.mak ckp xsakit nk p bt apa.n so far aku monitor baby gerak ok..dekat Serdang check ve xbukak langsung, but Doc still suggest admit sbb dorg nk monitor jantung baby eventhough msa tu ECG shows the baby’s heartbit was ok..so admitted lah aku due to AFI low.their planning nk induce on Sat, means the 3rd day aftr aku admit..what the heck?ckp condition critical, tp kenapa nk lengahkan.2 hari di O&G, Serdang Hops aku bersukaria.ye la aku xsakit pa, msa bersalin pun xsampai  lagi..2minggu awal aku dah kena tahan..on Sat morning doc on duty kejutkan at 6am nk kasi induce aku..masuk 1 prostin, xsakit pun tp berkwat dalm wad sampai 1noon, check ve bukak 1cm,cehh punya lah berkawat…masuk 2nd prostin pun xsakit pun tetap berkawat lagi aku & the geng yg kena induce sesame pagi tdi..7pm check lgi xbukak langsung maintain 1cm.wahh this is not good..doc punya planning sok pagi nk masuk lagi 1 prostin..mengong kalu xbukak jugak harus lah perut aku kena belah ni..mlm tu hub + mak dah decide kalu esok pagi xdak bukak jugak, hub akan kuarkan aku dri serdang.tp mlm tu aku xleh tido pinggang lenguh sungguh..ai xkan nk bersalin dah kot aku ni...pagi ahad 7am as per plan,doc malay pompuan check lagi ve bukak 2cm..berkat sakit pinggang semlm kot..xpuas hati tu nk masuk lagi 1 prostin..”doc, husband sy xizin doc masukkan lagi, nnti dia dtg jumpa doc”..dgn takut2 tp aku bgtau jugak dia..doc tu melenting..”sy nk tlg awk, kenape xnk dengar ckp doc.sampai bl awk nk tunggu..awk nk bersalin anak sulong..mmg lambat..bla..bla…”..
Tgu sampai noon, hub + mak mai..doc terus shoot tny la knp xnk induce lagi..dlm hati aku ckp “kalu den tgu , high changes ank then kuar ikut tingkap ni..”..after hub berbahas dgn pakar O & G yg agak emo tu..aku mcm terbyg2 lagi muka dia..dgn tidak professional dia tny aku “kalu ank awk mati dlm perut cm ner?”.hai la perempuan yg sdg mengandung, ko ngn aku sama jerk, mcm na hg tergamak tny seorg ibu soalan yg mcm tu!aku di’lepaskan’. AOR  discharge tp bersyarat which is balik kg terus serbu Hosp.Kulim..harus la TIDAKK sbb that’s not part of our planning..nk p serah diri dibelah perut di kulim..hhohohohoh..
17hb aug, setelah genap  1 week aku berjimba kat kg, dgn xboleh puasanya mkn mcm2..bersukaria..aku tetiba sakit pinggang sampai xbleh tido..sakit yg dlm kekerapan setiap setangah jam..ai sakit nk beranak ka aku ni detik dlm hati sbb kalu ikut doc expected due date aku 2 hari lagi..sakit tu non-stop sampai la ke subuh..bgun pagi ok ckit then sambung balik sakit pinggang sampai ke noon.afternoon sakit bertambah kuat.mak mtk tlg jiran yg keja bidan dewan bersalin hosp.kulim mai tgok aku kat umah..dia check ve bukaan 2.5 cm..dia suggest tgu kerap skit sakit p hosp..aku dah start cuak mcm time aku admit serdang aritu..Ya Allah kalu betul la dah sampai msa ank dalam kandungan ku ini lihat dunia, kau permudahkan lah..tp kali ni aku mcm redha skit mcm da kekuatan n bersedia skit…cumanya hub pulak xbalik lagi..mlm nnti baru nk gerak balik dri s.alam…5ptg aku n mak dihantar oleh jen ke wad kecemasan..masa jer dewan bersalin check ve lagi 2cm maintain..hadoila..admit wad 9, hospital kulim…ayah mai hantaq nasi bwk mak balik..sakit pinggang pun maintain lagi..late nite, aku xleh tido sakit makin kuat n kerap each 15-20mnts..aku baring xkena, jalan xkena duduk pun serba xkena…sampai ke pagi aku berkawat di wad tu menanggung sakit..kak kat sebelah katil lena baik punya bt xtau jer..sabo jer lah..misi plak mai dok psang ecg machine tu kat perut, lagi la seksa menahan sakit time baring..nearly 1 hour ecg melekat kat perut..sakit punya sakit sampai aku pun xsedaq koi brapa aku tido, pagi bangun kurg pulak sakit..8am 18aug, aku ye o lah nk p mandi…belum sempat misi mai “nk p mana dik?mai I check dlu nnti kalu dah bukak leh terus hantaq p labour”..wahhhhh..dengar xdak perasaan pi la check, xde rsa dah nk tahu bukak ka x sebab asik2 2 cm ja..”ok mai I boh ubat berak sekali nnti mandi pastu kita p labour!”..terkezut then,”aik dah brp cm nurse?”..”4cm dah”..hohohoho..bersalin sungguh dah arini..aku ralit2 mandi mkn dengan slow motion sbb nk tgu mak n hub mai dlu b4 kena tolak  p labour..dgn mak n hub hantaq p labor room..
In the most scariest room : LABOR room @9.30am!!..
Salin baju terus parking atas tu, Doc pecahkan air ketuban.n tgu 1pm baru check pulak ve..sakit makin kerap selang 5 minit.msa tu la doc ni dok bercerita kes aor aku dri serdang siap mai intvw why..dgn wayar berselirat kat perut.tgn kiri masuk air..sgt tidak selesa..aku cuma berzikir dalam hati tanpa putus sambil menahan sakit tarik nafas dalam2 n hembus untuk kurgkn sakit, it works..misi inject ubat tahan sakit di peha, no effect..1pm doc check ve 5cm?walawey sakit gila wei 1cm ja bukak…dah la sakit doc trainee plak dok bt eksperimen kat aku..i really pissed off,the trainee never asked my permission b4 doing the VE.punya lama dok seluk..same goes to the senior doc..really unprofesional.they should have respect the patient who is suffering wait for the labor.grrrr….setiap minit yg berlalu lepas tu lebih menyiksakan..each 2/3 mnts the contraction came, aku diberikan gas etonoks to reduce the pains.aku sedut sampai rsa lali dah.xtau la berapa kali misi pasang paip air kencing sampai terkencing pun ada, basuh kain lapik katil tu..dlm separuh sedar aku mintak misi nk tegakkan katil sbb bg aku bl duduk relax n kurg  sakit pinggang ckit wlaupun pd hakikatnya rsa sakit tu xpenah henti dtg..sambil tu mata aku dok pandang jer wall clock, lambt sungguh nk ke 5pm..5pm, doc trainee check ve she discussed with the nurse, yup its already 6 to 7cm…..misi pangil jap hub masuk..lap peluh kat muka dgn air, separuh sedar dah time tu.pastu hub keluar balik.. nearly 6pm plus aku rsa mcm nk push dah.the staff prepare the equip for labour.aku terus mintk dorg panggil hub masuk,actually misi bidan tu soh aku teran skit jer dorg nk tgok kepala baby..tp aku rsa xlarat dah nk tahan sakit tu. .terdengar hub bisikkan kalimah syahadah kat telinga, I follow..terus aku gapai tumit kaki n push sekuat yg mungkin..smbil aku sebut “abgggg!!!”…haaa skali push lahirlah ke dunia princess mama & abah NURUL NUHA BT ABDUL RANI pd jam 6.10pm @ ptg ry aidilfitri bersamaan 30 ramadhan…alhamdullilah, tq Allah .sesungguhnya kami bersyukur atas nikmatMu yang tidak ternilai ini..Panjangkanlah umur anak kami n usia kami serta murahkan lah rezki kami untuk membesarkan dia serta mendidik dia agar beriman n bertakwa kepadaMu ya Allah..Jauhilah dia dari sebarang kesulitan dan penyakit. Kami mohon pertolonganMu untuk lindungi dia Ya Allah, peliharalah dia dri godaan syaitan..jadikan dia anak yang solehah and yang sentiasa taat kepada Mu Ya Allah..Amin, Ya Robb..

No comments: